Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

"Ujian Bertalu-Talu Sampai Masa Umur 36 Hingga 39 Tahun" - Puteri Sarah

Meskipun rumah tangganya sedang diuji, pelakon Puteri Sarah Liyana tetap tenang menghadapi ujian tersebut walaupun sebelum ini mendedahkan sudah bertahun memendam rasa.

Baru-baru ini, perkongsian Sarah menjadi perhatian apabila mengatakan usia antara 36 hingga 40 tahun adalah ‘kemuncak’ ujian yang bakal diterima setiap individu. Ujarnya, pada usia tersebut pelbagai ujian akan dihadapi namun baginya itu adalah tanda Allah sayang pada hambaNya.

“Mereka yang berusia 36 tahun nak ke usia 40 tahun ini, memang Allah uji kesabaran tahap enam (maksimum). Tak kira lelaki atau perempuan. Di usia itulah juga penentu bagaimana sikap kalian nanti apabila mencecah usia 40 tahun.

“Masa usia 36 hingga 39 tahunlah ujian bertalu-talu sampai dan kalian akan rasa macam tak cukup tanah nak berlari. Masa inilah ada rumah tangga yang gagal, hilang kerjaya, mula sakit, dikhianati sahabat sendiri, di uji dengan masalah kewangan, anak-anak membesar dan banyak akal.

“Ini adalah usia kemuncak ujian Allah paling dahsyat. Kenapa? Tidak lain tidak bukan, jawapannya adalah Allah sayang. Dia jemput kita perlahan-lahan untuk meniti usia 40 dengan tenang. Bersedia untuk masuk ke alam lebih dewasa. Meninggalkan usia fasa muda yang lalu.

“Dia nak kita sujud dan istighfar kepada-Nya atas silap dan kealpaan yang lalu. 30 tahun hidup di dunia. Apa yang kita sudah buat? Masuk sahaja usia 40 tahun, ‘all is new’,”tulisnya.

Dalam pada itu, Sarah berkata lagi apabila mencapai usia 40 tahun setiap individu sepatutnya sudah mencapai ketenangan serta mendekatkan diri kepada Allah.

“Masuk usia 40 tahun, sepatutnya kita sudah tenang. Sudah tidak fikir lagi hal dunia. Semua amalan diikhlaskan untuk akhirat kelak. Sedetik lebih pun tidak akan mengeluh.

“Itupun jika kalian selesai dengan jayanya menduduki ‘final exam sebelum usia 40’ . Tapi, jika kita ini asyik ulang silap yang lepas, diusia 40 nanti sama saja perangai sampai ke tua.

“Nabi Muhammad, Allah tingkatkan darjatnya di usia 40 kepada Rasulullah. Baginda mula berdakwah secara terang. Sebelum menjadi Rasulullah, berapa kali baginda dihina dan dikasari. Hidup ini, yang perlu ditanam dan pasak dalam hati adalah sabar. Yang perlu diamalkan setiap malam adalah tahajud. Yang perlu ada dalam hati hanya Tuhan Yang Maha Esa,” tulisnya.

Sekadra Perkongsian Dan Jangan Lupa Komen Yang Baik Baik Sahaja.TQ

Post a Comment for ""Ujian Bertalu-Talu Sampai Masa Umur 36 Hingga 39 Tahun" - Puteri Sarah"